کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه
نویسندگان
چکیده
در این جستار، ساختار داستان فرود در شاهنامه و عناصر ساختاری تأثیرگذار در آن بررسی و تحلیل می شود. ساختار داستانی ماهیتی دارد که متأثر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری، چون طرح و نقشه، زاویۀ دید، کشمکش، بحران، نقطۀ اوج و گره گشایی، ساختار داستانی را پی می ریزد. به این منظور، ابتدا تعریفی از داستان و ساختار ارائه می گردد و سپس، ضمن بررسی عناصر این ساختار و تعیین مناسبات بین این عناصر به جست وجوی این ویژگی ها در متن داستان فرود پرداخته می شود. بر اساس شواهد ارائه شده، این نتیجه به دست آمد که متن مورد نظر روایی-نمایشی است و در آن عناصر داستانی به خوبی در خدمت پیشبرد داستان به کار گرفته شده است و طرحی مبتنی بر روابط علی آن را از آغاز تا پایان، استحکام و انسجام می بخشد. همچنین، با بررسی داستان دریافته شد که شواهد فراوانی مبتنی بر وجود ساختاری داستانی در این متن وجود دارد و متن از کلیتی پیوسته مبتنی بر شروع از وضعیتی پایدار و تغییر به سوی موقعیت پایداری متفاوت با وضعیت اول پیروی می کند.
منابع مشابه
کارکرد های عناصر روایی در جنگ هفت گردان شاهنامه
ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تأثیر از عناصر خود، شکلی کُنشی و روایی میپذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویهی دید، کشمکش، بحران، نقطهی اوج و گرهگشایی، ساختاری داستانی را پی میریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار ...
متن کاملبررسی تطبیقی عنصر داستانی کشمکش و مکانیسمهای دفاعی فروید در داستان فرود شاهنامه
کنشها و واکنشهای دفاعی در برابر فشارهای روانی همواره از موضوعات مشترک روانشناسی و ادبیات بوده است. در این زمینه، داستان یکی از بهترین جایگاهها برای شناخت و ارائة این کنشها و واکنشهاست و میتواند جلوهگاه پژوهشهای میانرشتهای از جمله در حوزههای روانشناسی و داستانپردازی باشد. در شاهنامة فردوسی، به دلیل تعدد و تعامل شخصیتها و گوناگونی حوادث، میتوان شاهد بسیاری از رفتارها و مکانیسمهای...
متن کاملکارکرد های عناصر روایی در جنگ هفت گردان شاهنامه
ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تأثیر از عناصر خود، شکلی کُنشی و روایی می پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویه ی دید، کشمکش، بحران، نقطه ی اوج و گره گشایی، ساختاری داستانی را پی می ریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار ...
متن کاملاندر فراز و فرود رئالیسم داستانی
در طول سالهای متمادی، در کشور فرانسه، رمان از بهترین ابزارهای ژرفاندیشی در واقعیت بوده است. بطوری که مکتبها یا علوم زیبایی شناختی ادبی فراوانی تلاش کردند تا از طریق رمان، خود را به واقعیت زندگی نزدیکتر سازند. هر چند به نظر میرسد که توجه به واقعگرایی متعلق به عصر هومر باشد، اما به آسانی میتوان از واقعگرایی رمان نویسان عصر کلاسیک سخن به میان آورد که همواره تلاش میکردند تا به کلیات دست یا...
متن کاملعناصر داستانی در رمان همخونه
عناصر داستانی در واقع ابزاری هستند که به کمک آنها میتوان از طرح واحد داستان هایی بسیار متفاوت خلق کرد. مریم ریاحی از نویسندگان معاصر، زندگی ادبی و هنریاش را از سال 1385 با رمان داستانی همخونه آغاز کرد. این رمان تا آن تاریخ از نظر طرح داستان و مضمون، رمانی خاص و جدید بود. سبک نویسندگی داستان، قلمی زنانه را که در القاء حس صمیمیت و برانگیختن همذاتپنداری در مخاطب بسیار موفق است، بیان میکند. نو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فنون ادبیجلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۷-۱۵۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023